Återställ Rådhusgatan

Sammanfattning

Återställ Rådhusgatan och vägen mot Lugnvik till dubbelfiligt skick

Beskrivning

Rådhusgatan är genomfartsled sedan tidigare och kommer så att förbli, även om det numera finns en förbifart (E14). Vi som bor i Östersund, såväl politiker som övrig befolkning bör uppmuntra utomstående att besöka staden och inte åka förbi. Således bör Rådhusgatan liksom förlängningen mot Lugnvik återställas i ursprungligt dubbelfiligt skick. Gör även de rondeller som berörs dubbelfiliga. I dagens läge är gatan dubbelfilig bitvis och plötsligt avsmalnande bitvis. Detta är irriterande och trafikfarligt. Vägen från museet mot Lugnvik är numera smal, krokig, försedd med ett ingemansland och längst ut en expresscykelväg, där jag aldrig sett någon cyklist.

Direktlänk till eFörslaget

https://ostersund.demokratiportalen.se/eforslag/658

Skriv under e-förslaget

Detta e-förslag går inte att skriva under längre eftersom slutdatumet har passerat.
Prenumerera
E-post

Onlineunderskrifter

Nr. Namn Datum Kommentar
1 Inger Jonsson 2017-10-18
2 Ulf Jonsson 2017-10-19 Ja, det är ganska naivt av kommunen att inbilla sig att merparten av de som rör sig i Östersunds centrum ska gå/cykla, ty det är många arbetspendlare m m från hela Jämtland som dagligen behöver ta sig till/från staden, och Jämtland är ganska stort.
Jag tror inte att räddningstjänsten är negativt inställda till tvåfiligt heller.
3 Karin Fredman 2017-10-19
4 Ingela Håkansson 2017-10-25
5 Fredrik Hermansson 2017-10-25
6 Tomas Jonsson 2017-10-26
7 Fredrik Landén 2017-10-26
8 Krister Lövenius 2017-10-26 Cykelvägar borde byggas där det idag inte finns några och inte förstöra övriga kommunikationer.
9 Torbjörn Eriksson 2017-10-26 Detta är helt vansinnigt när det redan finns en gång och cykelbana några hundra meter ifrån och då riva upp befintlig fin väg och göra en smal uselt planerad cykelväg gör att man blir deprimerad över hur de kan ha sådan otur när dom tänker.
10 Toni Jonsson 2017-10-26 Ett rimligt förslag med god bakomliggande motivering!
11 Emil Sandman 2017-10-26
12 anneli forsgren 2017-10-27
13 Therese Hedman 2017-10-27
14 Barbro Djurberg 2017-10-28 Bra förslag, att ha ett övergångsställe över E14 och med avsmalnande körfält är ju helt galet. Varför byggdes det inte en tunnel UNDER vägen för passage ? Eller varför inte en gångbro???
15 Anders Nilsson 2017-10-30
16 Sven-Inge Jonsson 2017-10-30
17 Jan-Olov Svahn 2017-10-31
18 Inger Persson 2017-11-01 Inger Persson
19 Bertil Persson 2017-11-02
20 Markus Dahllöw 2017-11-03
21 Birgitta Nilsson 2017-11-03 Sluta förstöra våra gator!
22 Nicklas Hansson 2017-11-03
23 Per Speijer 2017-11-05
24 fredrik nilsson 2017-11-08
25 jens hansson 2017-11-09
26 Dan Ånnegård 2017-11-10
27 Nicklas Andersson 2017-11-14
28 Gabriel Olsson 2017-11-14
29 Moa Nilsson 2017-11-17
30 Björn Hedenfalk 2017-11-18
31 Arne Nilsson 2017-11-18 OK för cykelvägar där det verkligen behövs, men de förhatliga expresscykelvägarna som förstör redan gjorda genomtänkta trafikinvesteringar, är rena galenskapen. Framtiden och dess ökande befolkning kommer att behöva bilarna vare sig de drivs med elektricitet eller på annat sätt.
Arne Nilsson, Elsasvägen 1, Frösön
32 Bengt Källstrand 2017-11-30
33 Ing-Mari Öwre 2017-12-10
34 Anders Eriksson 2017-12-10
35 Mariann Digby 2018-01-02
36 Mats Hemmingsson 2018-01-07
37 Pär Johansson 2018-01-10
38 Hanna Ocklund 2018-01-10
39 Robert Byström 2018-01-10 Jobbar själv som chaufför i Östersund sedan 30 år tillbaka och det minsta ni kan göra är att se till att rondellerna blir 2 filiga. titta på rondellerna vid Stor Kyrkan på fredagar,lönehelger, större evenemang etc. rimmar inte det illa med miljön med dessa flaskhalsar?
40 Mats Arnqvist 2018-01-10
41 Jan-Erik Österholm 2018-01-10
42 Erik Bohman 2018-01-10
43 Gunilla Janhagen 2018-01-10
44 Jeanette Skånberg 2018-01-10
45 Håkan Axelsson 2018-01-10
46 Dennis Olausson 2018-01-10
47 Mikael Johnson 2018-01-10
48 Marcus Jonsson 2018-01-10
49 Kristoffer Nilsson 2018-01-10
50 Patrik Olofsson 2018-01-11 Sluta förstör och fixa befintliga cykelgator istället
51 Bert Persson 2018-01-11
52 Mats Eliasson 2018-01-11 Eliminera även livsfarliga obevakade övergångsställen efter Rådhusgatan (särskilt det vid Wargen) och ersätt med tunnel/bro/trafikljus.
53 Börje Norhager 2018-01-11
54 Mari Söderqvist 2018-01-11 Mari Söderqvist
55 Ann-charlotte Blomgren 2018-01-11
56 jonas vahlberg 2018-01-11
57 Mats Jakobsson 2018-01-11 I princip är jag inte motståndare till att bygga isär bilism och cyklism, men det får inte ske på bilismens framkomlighet. Och i detta fallet finns det redan fungerade cykelbanor som kunde möjligen göras bättre, men utan att försvåra för bilismen.
58 Kaj Törnqvist 2018-01-11
59 Anki Jedefeldt 2018-01-11
60 Johan Westman 2018-01-11
61 Maria Strand 2018-01-11
62 Yvonne Törnqvist 2018-01-11
63 Eva Unosson 2018-01-11
64 Åke Svärd 2018-01-11 Åke Svärd
Paula Lindstedt
65 Göran Persson 2018-01-11
66 Anders Blomqvist 2018-01-11
67 Bruno Eriksson 2018-01-13 Bra förslag
68 Lars Andersson 2018-01-13
69 Maria Larsson 2018-01-15
70 Alf Arnqvist 2018-01-16
71 Lars Nilsson 2018-01-16 Ett strålande förslag!
Restiden med bil sträckan Lugnvik-Odensala har under vissa tider på dagen fördubblats efter dessa tokigheter genomförts.
Om målet var en miljövänligare stad, blev det tyvärr tvärtom med bilar som bromsar, gasar och går på tomgång i snigelköer.
Med lite vanligt sunt förnuft hade väl detta inte varit så svårt att räkna ut innan miljonerna började rulla iväg...
72 Lars Holmberg 2018-01-17
73 Ylva Nilsson 2018-01-17
74 Mikael Söderholm 2018-01-17
75 Nils Eriksson 2018-01-17
76 Urban Haqvinsson 2018-01-18
77 Agneta Svärdfelt 2018-01-18
78 Emil Nilsson 2018-01-18
Information

Status

Inlämnad för vidare hantering

Förslagsställare

Inger Jonsson

Startdatum

2017-10-18

Slutdatum

2018-01-18

Målgrupp

Miljö och samhälle

Signaturer

78 onlineunderskrifter